Sila download
Demi Masa
Utamakan Solat

Cetusan Hati
Undi Pandangan

Pandangan Anda Terhadap Blog Ini
Perlu Diperbaiki
Membosankan
Menarik
Tidak Lawah
Amat Menarik
< input type=submit value=Undi>  
Terima Kasih Daun Keladi
Sensiviti Muslim
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Halwa Mata
20 juta pengguna telefon selular di negara ini
Wednesday, November 29, 2006

Mon | Jul 24, 06 | 05:04:20 PM
Oleh Maslan Yusoh
KUALA KRAI, 24 Julai (Hrkh) - Sehingga kini terdapat lebih 20 juta pengguna telefon selular di negara ini yang menggunakan perkhidmatan disediakan tiga syarikat telekomunikasi iaitu Celcom, Maxis dan Digi.

Pengurus Besar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Jailani Johari berkata, biar pun jumlah pengguna telefon bimbit semakin bertambah, namun kawasan liputannya belum memuaskan terutamanya di luar bandar.

"Oleh itu Suruhanjaya Komunikasi mewujudkan program Time 2A dan Time 2B menara komunikasi yang melibatkan pemasangan menara di kawasan tumpuan termasuk lokasi pelancongan, lebuh raya dan kawasan perindustrian.

"Sebanyak 1,314 menara komunikasi perlu didirikan di seluruh negara bagi mencapai matlamat tersebut yang melibatkan kos keseluruhan kira-kira RM3 bilion," katanya pada majlis penyerahan kunci program Time 2A dan Pelancaran Program Time 2B Menara Komunikasi di Batu Mengkebang, baru-baru ini.

Pelancarannya disempurnakan Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hadir sama anggota-anggota Exco, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Haji Wan Yahya Wan Salleh, wakil Celcom (M) sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd dan Digi Telecomunication.

Program Time 2A dan Time 2B dilancarkan bagi membolehkan syarikat penyedia perkhidmatan telefon selular berkongsi menara telekomunikasi.

Jailani berkata, Suruhanjaya Komunikasi dengan kerjasama kerajaan negeri melantik sebuah anak syarikat milik kerajaan negeri bagi membina menara komunikasi.

Di Kelantan Infra Quest Sdn Bhd (IQSB), syarikat anak kepada PKINK diberi tanggungjawab oleh kerajaan negeri bagi mengurus, melaksana dan menyelenggara infrastruktur telekomunikasi bermula 2 Oktober 2003.

Manakala Suruhanjaya Komunikasi memberi lesen 'Network Facilities Provider' kepada IQSB bagi membina menara telekomunikasi untuk mencapai matlamat kerajaan memperluaskan liputan menjelang 2007.

"Sebanyak 47 menara sudah berjaya disiapkan sehingga 83.9 peratus, di mana 10 daripadanya dibina di jajahan Kuala Krai. Usaha ini mendapat kerjasama baik daripada kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan di sini.

"Projek pemberian perkhidmatan sejagat ini memberi tumpuan di kawasan luar bandar melibatkan sembilan daerah di Kelantan termasuk Jeli, Pasir Mas, Pasir Puteh, Kuala Krai, Tanah Merah, Bachok, Gua Musang dan Machang yang membabitkan kos sebanyak RM36 juta," ujarnya.

Wan Yahya sebelum itu berkata, perkhidmatan telefon mudah alih sekarang boleh digunakan hampir di seluruh Kelantan termasuk penoreh yang bekerja di kawasan pedalaman.

Menteri Besar pula berharap orang ramai menggunakan kemudahan telefon mudah alih bagi melakukan sesuatu yang tidak bertentangan dengan agama.

"Jangan pula kita gunakan kemudahan telefon bimbit untuk melakukan kerja jahat termasuk mencuri harta milik orang lain," ujarnya.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif IQSB, Haji Mohd Sabri Abdullah berkata, pembinaan menara telekomunikasi ditumpukan di jajahan Kuala Krai, Tanah Merah, Jeli dan Gua Musang bagi membolehkan keseluruhan kawasan di negeri ini mendapat liputan telefon mudah alih.

“Setiap satu menara membabitkan kos kira-kira RM300,000 yang dibina dalam tempoh tiga bulan selepas tapaknya dikenalpasti. Pembinaan 50 menara tersebut membabitkan kos kira-kira RM20 juta.

"Sebanyak 50 lagi menara akan dibina dan dijangka siap akhir tahun ini bagi mencapai matlamat sebagaimana ditetapkan kementerian," katanya.

Pelbagai program menarik diadakan sempena program tersebut termasuk pameran oleh Celcom dan Digi serta pemeriksaan kesihatan percuma dikendalikan Pusat Rawatan An Nisa'. Jamuan tengahari juga disediakan kepada orang ramai.

posted by ibnurashid @ 3:37 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
Azharian's Topsite Ukhwah.com :: Top 

Blog BKPJM TOP BLOG
About Me

Name: ibnurashid
Home: Jerantut, Pahang, Malaysia
About Me: anak ke-5 dari 7orang adik beradik...dilahirkan dan dibesarkan pada tanggal 14 feb 1983 di felda sg.retang. mendapat pendidikan bermula dari TADIKA KEMAS, SKSR,SMABKT,MAAHAD SAS,DARUL QURAN JAKIM
See my complete profile
Previous Post
Archives
Islamik Info
Penggerak Ummah
Akhbar
Siasah Tanah Air
Sahabat Penggerak